[Prev][Next][Index]

Sat Nordic vol. 18 97.06.05 Swe

English readers: An English version will follow soon.

Kinnvik har bokat kapasitet på Thor III som skickas upp 1998. Ytteligare
information jag ännu inte erhållit.

Sci-Fi Channel kommer tillbaka på satelliten TV Sat 2 den 10 juni .
Genom att man dela upp transponder 10 (11,900 Vc) på två frekvenser
11,888 och 11,912 kan man sända två kanaler sända via samma transponder.
TV 1000 Cinema flyttade därför till 11,888 och Sci-Fi startade till på
den högre frekvensen 11,912.

Affärsnyhetskanalen TV 8 startar sändningar via nya Sirius 2 i oktober.
TV 8 ska sända digitalt i MPEG 2 men kommer även finnas parallellt i PAL
fram till nyår över Tele-X. Troligtvis tar man över transponder 40
(12,475 Vc) när Kanal 5 flyttar till Sirius 2. Den digitala versionen av
TV 8 är tänkt att sändas tillsammans med med andra flera kanaler på
samma transponder. Övriga kanaler har ännu inte tillkännagivits.

YLEs TV Finland börjar med digitala testsändningar i MPEG 2 från Thor II
den 15 juni. De reguljära sändningarna väntas starta 1 september.

SVT är arga på Telenor för att man sänder ut de båda SVT-kanalerna
iokodad MPEG 2 via Intelsat 707. Tittarna är nog inte av samma åsikt
(–iallafall inte jag, eftersom jag genom den den digitala mottagaren
slipper störande rullningar i bilden på SVT 1 som jag tvingats leva med
sedan 1987). Men lagar och förordningar är ju tänkt att vara till för
att följas. Därför har Telenor fått tre veckor på sig att kryptera
kanalerna annars kommer SVT att stämma Telenor för avtalsbrott.
(källa: Arbetet Nyheterna 970605)

Thor II som blir aktiv under juni kommer att använda sig av följande
frekvenser. Siffran inom parantes avser transpondernummret.
(01) 11.215 Horisontal
(02) 11.228 Vertikal
(03) 11.246 Horisontal
(04) 11.260 Vertikal
(05) 11.278 Horisontal
(06) 11.293 Vertikal
(07) 11.309 Horisontal
(08) 11.325 Vertikal
(09) 11.342 Horisontal
(10) 11.357 Vertikal
(11) 11.372 Horisontal
(12) 11.389 Vertikal
(13) 11.403 Horisontal
(14) 11.421 Vertikal
(15) 11.434 Horisontal

Frekvenstabellen för de "Nordiska satelliterna" kommer troligtvis i 19
utgåvan av Sat Nordic.
Det återstår bara för mig att att besvära mig om en fortsatt trevlig
torsdagkväll!

Richard Karlsson