[Prev][Next][Index]

DutchMedia Editie 45/1997 (Extra)





                             D U T C H M E D I A

                                    E - Z I N E 

                              onder redactie van
                                David de Jong.

                                EDITIE 45/1997 (Extra)

In deze Editie:

- Reiss Media verlaat Mediakabel
- SBS SA neemt nieuwe mensen aan
- Franse Zenders in Nederlands digitaal pakket?
- Radio 3 FM veroordeelt wegens Borsato actie
- Internationaal:
	- EchoStar klaagt News Corporation aan
	- BSKYB maakt cijfers bekend
	- Canal+ aast op aandelen Kirch in Italiaanse Telepiu
- IDTV: gedwongen ontslagen?
- Euro 7 definitief in financiële problemen
- CASEMA geeft Arnhems kabelnet in beheer van Telekabel
- GTST acteur mishandelt
- Internet Nieuws:
	- Telenet in België: Internet & Telefonie
	- XS4ALL gaat proberen verspreiding kinderporno verspreiding kinderporno in nieuwsgroepen te 	  	   verkomen
- Telecom Nieuws:
	- British Telecom daagt PTT Telecom voor de rechter?

REISS MEDIA VERLAAT MEDIAKABEL

Reiss Media, de joint-venture van News Corp. (waarin Rupert Murdoch een groot 
belang heeft) en de Amerikaanse kabelexploitant TCI, stapt uit Mediakabel. 
Reiss Media stapte uit Mediakabel mede omdat de kabelexploitanten in Mediakabel 
telkens, het besluit om te gaan investeren in digitale decoders, om digitale doorgifte 
van radio & TV mogelijk te maken telkens uitstelden. Mediakabel is wel van plan 
te komen met een pakket voor pay-TV, maar moeten nog steeds een besluit nemen 
om daarin te gaan investeren (kosten ongeveer 200 miljoen gulden). US West blijft nog 
steeds samenwerken met Mediakabel. Mediakabel heeft inmiddels het besluit genomen 
om een aantal themapakketten te gaan samenstellen, (Waaronder films, sport, erotiek 
en een pakket gericht op de Turkse bevolking). Het is de bedoeling dat een aantal 
programma's van de pakketten in Near-Video On Demand gaat worden aangeboden.
Near-Video On Demand wil zeggen dat een programma op een groot aantal tijdstippen vlak
achter elkaar begint. wellicht dat de beslissing van BSkyB in Groot-Brittannië (om in BIB)
een groot aantal decoders te bestellen, de prijs van de decoders omlaag drijft.
De kabelexploitanten in Mediakabel zien met deze stap af om de digitale signalen 
die Canal+/NetHold van plan zijn te gaan aanbieden, door te geven.

KNOWLEDGE TV/KENNIS TV

Het Algemeen Dagblad meldde deze week dat een Amerikaanse mediaonderneming, 
geinteresseerd is om in Nederland Kennis TV/Knowledge TV op te zetten. Zo zal Glenn 
Jones met zijn progrmma's te zien zijn in onder andere Gouda, Schiedam en Amsterdam.
De programma's gaan vooral over gezondheid, techniek en cultuur en 'need to know' informatie.
Ook zullen er programma's komen over Internet in de zakenwereld.

SBS SA NEEMT NIEUWE MENSEN AAN

Scandinavian Broadcasting System SA, (SBS) voor 23 procent in handen van Walt Disney, 
heeft Michael Finkelstein aangenomen om het management team te gaan versterken. 
Michael Finkelstein, afkomstig van Reneassance Communications, zal zich vooral bezig 
gaan houden met strategische onderwerpen, waaronder die van de zenders en de
expansie naar nieuwe markten. Tevens heeft Michael Finkelstein en een investeringsgroep
waarvan hij de leiding heeft, 750.000 SBS aandelen gekocht, waarmee hij tot de 5 
grootste aandeelhouders behoort van SBS. Naast Michael Finkenstein zal Edward T. Karlik,
voorheen president van Reneassaince zich bezig gaan houden met de dagelijkse gang van
zaken bij SBS. Ook Ronald J Doerfler, hoofd financiele zaken van ABC zal
SBS gaan versterken. SBS heeft in het eerste kwartaal dit een verlies van 15 miljoen
dollar geleden, maar veel programmamakers zien toekomst voor SBS omdat het
een stevige voet aan de grond heeft in Europa.

FRANSE ZENDERS IN DIGITAAL NEDERLANDS PAKKET?

De kans bestaat dat straks een aantal Franse zenders van Canal+ onderdeel
zullen uitmaken van het MultiChoice pakket. In Nederland is al enige tijd de
zender Muzzik voor serieuze muziek actief op de kabel. En onlangs sloot Canal+
een contract met haar filiaal Telepiu in Italie voor het doorgeven van
vijf Franse zenders uit het Multithematiques boeket (een joint venture van
Canal Plus en TCI en Generale d'Images). Het betreft daar speciaal op de
Italiaanse markt gerichte versies van de zenders Planete (documentaires),
Canal Jimmy (cult series en films), Seasons (het buitenleven) en de
filmkanalen Cine-Cinemas en Cine-Cinefil. Een soortgelijk project is ook voor
Spanje in ontwikkeling. Ook wordt met Telepiu en het Spaanse Canal+ 
gesproken over doorgifte van de clipzender MCM en de kinderzender 
Canal J. Omdat deze zenders toch al digitaal aanwezig zijn op Astra is 
het mogelijk - maar daarom  natuurlijk nog niet gezegd - dat deze kanalen 
ook in Nederland aan de kijkers ter beschikking worden gesteld. Een 
woordvoerder van MultiChoice zei echter, dat er de komende tijd geen 
sprake van zal zijn dat deze kanalen op de Nederlandse markt  beschikbaar 
komen.  Om abonnees en dealers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen is
MultiChoice begonnen met een informatiekanaal, dat te ontvangen is op kanaal
33 van de digitale decoder. (Bron: Robert Briel, Veronica Satellite)

RADIO 3 FM VEROORDEELT WEGEN BORSATO CAMPAGNE

Het Commissariaat voor de Media heeft alle omroepen die op Radio 3 FM uitzenden
(EO, TROS, NPS, VARA, VPRO, AVRO, KRO en NCRV) veroordeelt tot het betalen
van een boete van in totaal 208.000 gulden vanwege de campagne die in december 1996 en
januari 1997 gevoerd is rondom de CD van Marco Borsato. Volgens het Commissariaat 
werd er gebruikt gemaakt door de omroepen van niet verkochte reclame zendtijd en eigen 
zendtijd om de CD te promoten, en dus de platenmaatschappi gratis aan winst zou helpen.
De omroepen hebben 6 weken de tijd om bezwaar aan te tekenen tegen de uitspraak.

INTERNATIONAAL:

ECHOSTAR KLAAGT NEWS COPORATION AAN

EchoStar heeft vrijdag bekend gemaakt,  News Corporation voor 200 miljoen dollar
aan schadevergoeding aan te klagen. Het bedrijf zegt zegt dat ze een rechtszaak aan
is gegaan in Colorado, en erop toevertrouwd deze te zullen winnen.
Blijkbaar, heeft News Corporation beloofd geld te zullen lenen aan EchoStar,
toen ze het plan bekend maakten samen een digitaal satelliet boeket te starten
in de Verenigde Staten. In dit plan was het de bedoeling dat News Corporation
50 % deelname zou nemen en 1 miljard dollar te gaan investeren.
Vorige week verliet American Sky Broadcasting chef Preston Padden
en geruchten begonnen de ronde te doen over de relatie die Preston Padden
had met American Sky Broadcasting. (Bron: o.a. TS-News)

BSKYB MAAKT CIJFERS BEKEND

British Sky Broadcasting (BSkyB), dat onlangs bekend heeft gemaakt te zullen
starten met digitale TV in het voorjaar van 1998, heeft cijfers over 
de laatste 9 maanden bekend gemaakt. Eind maart bleek dat 6,2 miljoen
huishoudens een abonnement heeft op het BSkyB pakket.
In de eerste 3 maanden van 1997 heeft BSkyB 121.000 nieuwe abonnee's
geworven. De bruto winst is met 21 % gestegen tot zo'n 215 miljoen Engelse ponden.
De inkomsten zijn met zo'n 24 % gestegen tot 913 miljoen Engelse ponden.
De lopende winsten van het bedrijf zijn met 17 % gestegen tot zo'n 260 miljoen
Engelse ponden. Abonnementen leverden zo'n 84 % van de inkomsten op.(Bron: TS-News)

CANAL+ AAST OP AANDELEN KIRCH IN TELEPIU

Canal+, na de overname van NetHold in Nederland eigenaar van 45 procent 
van de aandelen in de Italiaanse digitale satellietaanbieder Telepiu
heeft bevestigd dat Canal+ met mediamagnaat Kirch in onderhandeling 
is voor het verkrijgen van een groter aandeel. Dit omdat Kirch zo'n 45 
procent van de aandelen van Telepiu in handen heeft. Silvio Berlusconi 
bezit met Fininvest de overige 10 procent bezit. 

IDTV: GEDWONGEN ONTSLAGEN?

IDTV, na Endemol de tweede grootste Nederlandse tv-producent, moet saneren om tot betere 
resultaten te komen. Oprichter Harry de Winter liet zijn 200 personeelsleden weten dat 
gedwongen ontslagen niet uitgesloten zijn. Vooral de publieke omroepen hebben 
aangkondigd minder programma's te zullen afnemen van IDTV, terwijl de commerciele
omroepen vooral aan het bezuinigen zijn.
Ondertussen werkt oprichter De Winter aan uitbreiding van zijn bedrijf binnen Europa,
zo liet De Winter weten dat er binnen 5 jaar 10 IDTV's moeten zijn. De bedoeling is dat
50 % van de omzet uit het buitenland komt.

EURO 7 DEFINITIEF IN FINANCIELE PROBLEMEN

Het commerciële tv-station Euro 7, dat bij 4,7 miljoen huishoudens 
in Nederland via de kabel te ontvangen is, verkeert in betalingsproblemen. 
De rechtbank in Amsterdam heeft dinsdag opschorting van betalingsverplichtingen 
verleend. Dat is het voorportaal van een faillissement. Het bedrijf heeft inmiddels 
zijn behuizing in Hilversum verlaten. Volgens belendende bedrijven heeft de leiding 
getracht met de noorderzon te vertrekken, maar dat zou niet zijn geslaagd. Er is 
beslag gelegd op de inventaris. De zogenoemde uitzendstraat - essentieel voor het 
doorgeven van de programma's - is weggehaald. Sinds januari 1997 heeft
Euro 7 nog maar weinig programma's uitgezonden, de eerste tijd nog 1 uur per dag,
en de laatste weken helemaal niet meer. Euro 7 liet telkens weten weer terug
te zullen komen. (Bron: o.a. 538-MediaNewz)

CASEMA GEEFT ARNHEMS KABELNET IN BEHEER VAN TELEKABEL

De gemeente Arnhem heeft het beheer van haar kabelnet overgedaan voor ruim 1450 gulden 
per aansluiting aan Telekabel, een dochter van het energiebedrijf Nuon (in totaal zo'n 
80 miljoen gulden). Daarmee is de gemeente Arnhem de huidige beheerder CASEMA 
voorbij gegaan, zoals de gemeente eerder als 'dreigement' naar buiten bracht.
De gemeente heeft wel de waarde van de investeringen aan CASEMA uitgekeerd;
die zijn begroot op zo'n 44 miljoen gulden. Volgens de gemeente Arnhem 
is Telekabel als beheerder gekozen, omdat deze een aantrekkelijk aanbod
heeft voor het retour geschikt maken van het kabelnet, en het
willen aanbieden van nieuwe diensten, zoals o.a. telefonie en Internet via de kabel.

GTST ACTEUR MISHANDELT

Acteur Paul Schotel, die in de RTL-serie Goede Tijden Slechte Tijden de travestiet Meta 
speelt, is woensdagmorgen in Rotterdam door ongeveer tien Spaanse voetbalsupporters 
in elkaar geslagen. De acteur werkt ook in de broodjeszaak El Panadero aan het 
Binnenwegplein in Rotterdam. Daar kwam woensdagmorgen vroeg een groep 
Barcelona-supporters die in Rotterdam zijn voor de Europa Cup 2-finale tussen 
hun club en Paris St. Germain, broodjes eten. Toen zij de zaak verlieten
zonder te betalen, ging Schotel achter ze aan. Buiten de broodjeszaak werd 
hij mishandeld, aldus de eigenaar van het etablissement. Voor de mishandeling 
zijn inmiddels vier Spanjaarden opgepakt. (Bron: 538-MediaNewz)

INTERNET NIEUWS:

TELENET IN BELGIE INTERNET & TELEFONIE

In België, en dan met name Vlaanderen is het de bedoeling dat er een 2e telecominfrastructuur 
gebruikt gaat worden voor gebruik van in eerste instantie telefonie en Internet.
Dit zou dan gaan over de TV kabel. De eerste tests zullen vanaf oktober dit jaar vooral
in Antwerpen en Mechelen plaatsvinden. Tijdens de testperiode zullen enkele honderden
personen gratis gebruik kunnen maken van de infrastructur, en krijgen daar ook aparte
apparatuur voor. De bedoeling is dan, dat bij succesvolle afronding van de tests de 
telefonie en Internetdiensten in het voorjaar van 1998 commercieel worden aangeboden.
Als streven heeft Telenet dat alle 2,1 miljoen kabelabonnees in Vlaanderen van de structuur
gebruik kunnen maken. Die tijd heeft Telenet nodig, omdat veel exploitanten hun
kabelnet retour geschikt dienen te maken. Zeer binnenkort hoopt Telenet een 
glasvezelinfrastructuur af te ronden waarbij verschillende kabelnetten onderling aan
elkaar gekoppeld worden.

XS4ALL GAAT PROBEREN VERSPREIDING KINDERPORNO IN NIEUWSGROEPEN TE VOORKOMEN

XS4ALL heeft aangekondigd de komende 3 maanden een groot aantal
bestanden, die kinderporno kunnen bevatten uit NieuwsGroepen die
daarop duiden, te zullen weren. Dit is XS4ALL overeengekomen tussen
haar advocaten en de politie. Toch blijft XS4ALL van mening dat
het verwijderen van 'illegale' inhoud een zaak is van de overheid.
XS4ALL zegt daar de expertise en mensen beschikbaar voor te willen
stellen, en stelt dat de politie op dit moment onvoldoende mensen,
middelen en expertise heeft om tot een actief opsporingsbeleid op te zetten
en de verspreiders van kinderporno te vervolgen.
XS4ALL heeft zelf aangegeven dat de manier die de komende 3 maanden
toege[ast zal worden verre van ideaal is, omdat de daders
niet opgespoord en vervolg worden.
Toch blijft XS4ALL van mening dat niets doen ook geen
oplossing is, en dat daarom dit als proef gezien kan worden.
Na 3 maanden zal een evaluatie worden gehouden, en de bedoeling
is ook om in de 3 maanden een discussie te voeren over de bestrijding
van kinderporno op Internet.

BT DAAGT PTT TELECOM VOOR RECHTER?

British Telecom daagt PTT Telecom voor de rechter als de interconnectietarieven 
van PTT Telecom te hoog blijven. British Telecom stelt dat de interconnectietarieven
die PTT Telecom voorstelt veel te hoog zijn. De tarieven die PTT Telecom voorstelt
zijn zo'n 4x hoger dan die van British Telecom. Dit terwijl PTT Telecom stelde
dat ze tot een van de laagste tarieven heeft van Europa.
British Telecom heeft onlangs een gesprek gehad met minister Jorritsma 
van Verkeer en Waterstaat, waar onder meer de interconnectietarieven 
op de agenda stonden. British Telecom is samen met de NS deelnemer
in Telfort, en hoopt spoedig een oplossing te vinden.

======================================================
DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming
en overeenstemming van de redactie (David de Jong).

Bijdragen zijn altijd welkom op sinjeur@dds.nl
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld.

DutchMedia wordt mede mogelijk gemaakt dankzij TELE-satellit,
Europa's Grootste Satelliet tijdschrift.

Het archief van DutchMedia vind je op
http://www.TELE-satellit.com/listserver/tags1/dutchmedia

Meer mailinglijsten over media en satelliet ontvangst 
vind je op http://www.TELE-satellit.com
-----
DutchMedia is free and for personal use. 

(Articles from) DutchMedia can NOT be re-destributed in any
kind, without the permission and agreement of the
editorial staff (David de Jong).

Contributions are always welcome at sinjeur@dds.nl
A published contribution will always contain the source.
----
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie.
----
 David de Jong, 1997.
=====================================================


[Other mailing lists|Sponsored by TELE-satellit]