TELE-satellit News - 26 November 1995

This news is provided free of charge to on-line users by TELE-satellit 
magazine and TS News Service GB. IT IS FOR PERSONAL USE ONLY. It may 
not be reproduced for commercial reasons by any means what so ever. If 
you wish to reproduce this news or redistribute it for non commercial 
use please contact the email address below.

Der TS Nachrichtendienst ist ein Service fuer die Freunde von 
TELE-satellit und TS-TV und ist nur fuer persoenliche infromation 

This newsletter is now available direct via email. To subscribe send a 
message to listserver@tele-satellit.com with the message "subscribe 
ts-news <your name>" You should receive a welcome message within a few 
minutes. If you don't something has probably gone wrong. Most likely 
the return address in your email that majordomo uses is invalid and it 
attempts to send you a message but it bounces back to me.

If you get no response try subscribing by typing your email address 
into the message. 

****If that still fails to work email me and I'll sort it out !


International Satellite Broadcasting News
Number 79, Week ending 26 November 1995
By Martyn Williams
News Desk : Internet martyn@twics.com  or CompuServe CIS:martynw
(c) TELE-satellit Magazine

  PARIS, France (TS) -- Tele Communications International (TCI 
International) has formed a new joint venture company in Paris that 
will result in new channels and programming for European, Latin 
American and Japanese cable and satellite viewers.
  The new company, Multithematiques, has been formed by the American 
cable giant, Canal Plus and Generale d'Images.
  For their part, the French companies will contribute their interests 
in local television channels, 70% of Planete, 85% of
Canal Jimmy, 60% of Cine Cinemas and 60% of Cine Cinefil. Canal Plus 
has also added its 50% interest in Spain's Cine Classics.
  TCI will pump over $100 million into the venture over the next two 
years to expand branding of the channels across Europe and worldwide.

  LONDON, England (TS) -- Rupert Murdoch's News Corporation is 
planning to make it big in Latin America. The company has announced a 
$1 billion deal with two of the continent's biggest players in the pay 
television business to distribute programming via satellite.
  News Corp. will team with TV Globo, a massive Brazilian media 
company that operates the country's biggest and most watched TV 
network, and Grupo Televisa, the world's biggest producer of Spanish 
language drama and operator of the Galavision channel in Europe.
  The venture could eventually deliver as many as 150 channels in 
digital packets from a new PanAmSat above the continent.

  GREENWICH, Conn. USA, (PANAMSAT) -- PanAmSat has agreed in principle 
to serve as a long-term satellite service provider for the Latin 
America direct-to-home television service announced by News 
Corporation, the Globo Organization, Grupo Televisa S.A., and 
TCInternational Inc.
  Under the agreement in principal, PanAmSat will contribute 48 
transponders on its PAS-3, PAS-5 and PAS-6 satellites, which will 
enable the DTH partnership to transmit hundreds of digital channels to 
subscribers in Latin America and the Caribbean.  
  For most transponders used by the DTH partnership, PanAmSat will 
receive revenue sharing commensurate with DTH subscriber revenues in 
addition to minimum service fees. 
  PanAmSat will also hold the option to become an equity  participant 
in the partnership. "A powerhouse team representing four media giants 
has chosen PanAmSat as a key, long-term satellite service provider for 
DTH in Latin America," said Frederick A. Landman, PanAmSat's president 
and chief executive officer.  
  "This is a remarkable opportunity for PanAmSat, with transponder 
fees and revenue sharing that offer significant upside potential." 
PanAmSat is the first private-sector company to provide global 
satellite services and has over 300 customers worldwide.  
  It currently operates three satellites providing global coverage and 
has three additional satellites under  construction.  The three 
satellites that will be used in part for Latin  America DTH -- PAS-3,
PAS-5, and PAS-6 -- are scheduled for launch in December 1995, early 
1997 and late 1996, respectively.  Beyond the six-satellite system, 
PanAmSat plans to launch two more satellites in 1997, which will 
enable the company to operate at least two satellites in each ocean 
region worldwide. 

By Robert Orttung, OMRI Inc.
  MOSCOW, Russia (OMRI) -- The Duma passed a bill on reorganizing and 
privatizing state television and radio stations on 24 November that 
makes the recent transformation of Ostankino into Russian Public TV 
(ORT) illegal. 
  The bill would require privatization to be conducted according to 
rules established in federal law and all privatizations that took 
place before the rules are established would be overruled, Radio 
Rossii reported. Yeltsin organized the creation of ORT in November 
  It is 51% state owned. On 25 November, ORT reported that Yeltsin had 
already vetoed a similar bill and claimed that, if approved, the law 
would force the closure of NTV and a number of independent regional 

  SOFIA, Bulgaria (TS) -- Bulgaria has applied to join Intelsat, the 
international satellite organisation. The country will be represented 
by the Bulgarian Telecommunications Company and get access to 
Intelsat's global network of satellites and broadcast services.
  The country has been accessing the network via member organisations 
in Greece, Yugoslavia, Romania and Turkey although it will now have 
direct access, possible as soon as a planned uplink station is built.

By Zsofia Szilagyi, OMRI Inc.
  Hungary (OMRI) -- Adam Horvath resigned as president of Hungarian 
Television (MTV) on 20 November, saying he could not stay in his 
current position if the media bill is passed by parliament, Magyar
Hirlap reported. 
  MTV Vice President Ferenc Szekely will run MTV until a new president 
is elected. MTV officials attributed Horvath's resignation to several 
discriminatory provisions in the media bill, primarily the 
restrictions placed on the president's powers during the transitional 
period. The media bill was submitted to the parliament on 17 November 
and is expected to be passed this year.

By Don Fitzpatrick, Shoptalk
  SAN FRANCISCO, California USA (SHOPTALK) -- Entertainment executive 
Barry Diller announced his acquisition of Savoy Pictures Entertainment 
Inc. and a 41% stake in Home Shopping Network Inc.
  To purchase the companies Diller used stock from Silver King 
Communications, which he also acquired this year. 
  Silver King owns a group of 12 TV stations that carry programming 
supplied by HSN. Sources close to the plan said the acquisition will 
give Diller access to about $200 million in cash from the stations, 
which he could keep or sell.  The two transactions combined could 
provide him with the foundation for a new programming network. (Wall 
Street Journal)

By Anna Paretskaya, OMRI Inc.
  MOSCOW, Russia (OMRI) -- Russkaya Radio's broadcasts were 
interrupted at noon on 21 November after 20 men armed with submachine 
guns, some dressed in police uniforms, broke into the studio and 
damaged the transmitter, Russian media reported citing chief producer 
Aleksandr Bunin. 
  A representative of the Interior Ministry department responsible for 
broadcasting said that the transmission was interrupted because the 
station lacked the proper licenses, adding that broadcasting could 
resume as soon as the radio's papers are in order, ITAR-TASS reported.
  Bunin, however, told Public Russian TV that the incident was the 
result of the radio's decision to refuse air time to an unnamed 
extremist right-wing politician.

By Nathan Kopel, International Radio Monitors
  PERTH, Australia (IRM) -- Pas 2 Update, 26th November 1995

- 3895 Vert 6.80 Mhz, At around 03.15 UTC, 23.11.95, NBA Basketball 
(Bulls V Spurs) from Turner Broadcasting Systems (TBS) was noted 
followed by a Test Pattern at approximately 03.40 UTC.
- Transponder useage of transmissions "in the clear" as of 01.00 UTC 
on the 26.11.95 is as follows:

  3967    Vert    6.80 MHz    CNN International
  4112    Hori    6.60        CNBC Asia
  4035    Vert    6.60        NHK Japan
  3995    Vert    6.20        CNN Newsource & Audio, Occas.
  3895    Vert    6.80        Test Pattern:Pas-2 Sylmar,CA.
  3905    Hori    6.20        Test Pattern:Pas-2 Sylmar,CA.

  Any new information regarding transponder useage on Pas 2, or other 
current or new satellites viewable from the eastern states of Aust, 
feel free to Email me at irma@tbsa.com.au  

- Before anyone tells you of a new Japanese channel to begin 
broadcasting on an Eutelsat 2 bird next year you should know the 
rumours are untrue. Despite all the Japanese networks owning a slice 
of the existing JSTV, staff at the station say they know nothing of 
such plans.
- Eutelsat has chosen Arianespace to launch three future satellites. 
The new satellites, which include Hot Bird 4, will use Ariane 4 or 5 
rockets for launch.
- CNN has announced it will launch a Spanish language news channel in 
1997. The network is scheduled to debut on March 1st of that year and 
will essentially be a Spanish language version of CNN International 
targetted at Latin America.
- Eurosport has signed new cable deals with operators in the UK and 
Slovenia. In the UK, the channel will be carried on TeleWest cable to 
365,000 homes while the Solvenia deal adds 100,000 homes. The channel 
now claims to be available in 63.2 million making it Europe's most 
widely available TV channel.

Results of TELE-satellit=92s Software Contest
  Have you ever wondered if you could control your satellite dish 
using your
computer? That's no longer a problem because TELE-satellit, Europe's 
Satellite Magazine, have published the results of our software contest 
where we asked people to design software to control receivers from 
  From a total of 47 entries three were chosen and given their 
respective prizes. Get a copy of December issue of TELE-satellit to 
see the results of the three winning programs. 
  Apart from that software you'll also find a report on how to get 
absolutely non-commercial stations - there are no ads whatsoever when 
you receive weather satellites ! TELE-satellit tells you how to do it 
and how much it will cost you (not much, really).
  Have you got any idea, what the digital future will look like? 
TELE-satellit has got some ideas about this, and a lengthy article in 
December issue covers this interesting topic.
  TELE-satellit contains much more, like test reports on various new 
products, like a ADR (ASTRA Digital Radio) receiver. Although 
TELE-satellit is published in Germany, most of articles are written in 
English as well, translated by some of the best English satellite 
  You may get a copy of TELE-satellit for 4 UKP at: TELE-satellit UK, 
c/o customer service, PO Box 1124, ASCOT, Berkshire, GB-SL5 0XH, 
England. Or, if you have an Internet connection, just go to 
TELE-satellit's Home Page at:
http://www.TELE-satellit.com and use a online order form.


TELE-satellit is available from newsstands in central Europe of via 
subscription worldwide. You can get a one-time sample copy at a 
special price from our UK subscription centre. UK readers pay just 
GBP 2, Europe GBP 4, RoW GBP 6.

TELE-satellit GB
  PO Box 1124

email : 100574.1003@compuserve.com



Reports in TELE-satellit news are from our worldwide network of 
reporters and sources. In particular we would like to thank :

Curt Swinehart for keeping us up to date with all parts of the 
satellite industry.

Don Fitzpatrick of DFA in San Francisco for providing permission to 
reproduce articles from Shoptalk, the TV news industry's daily news 
and information magazine.

OMRI material was reprinted with permission of the Open Media Research 
Institute, a nonprofit organization with research offices in Prague, 
Czech Republic. For more information on OMRI publications, please 
write to: info@omri.cz

Reproduction in part of Jonathan's Space Report was maded possible by 
kind permission of Jonathan McDowell. To read the full edition see 
http://hea-www.harvard.edu/QEDT/jcm/space/jsr/jsr.html or 

News from Radio Sweden is made possible by Geroge Wood, presenter of 
Sweden Calling DXers/MediaScan,  the world's oldest radio program 
about international broadcasting. Radio Sweden has presented this 
round-up of radio news, features, and interviews on Tuesdays since 
1948. It's currently broadcast on the first and third Tuesdays of the 
month. http://www.sr.se/rs

This piece of news is from ts-news provided by TELE-satellit (http://www.TELE-satellit.com)

[Other mailing list archives]