[Prev][Next][Index]

Sat Nordic vol. 10 96.12.31

Sat Nordic vol.10 - 96.12.31 (ed. Richard Karlsson)

*Cartoon nu kodad och ingår i CTV paketet
*Utökningen av Discoverys sändningstid dröjer.
*Information om Scandinavian Channel.
*Telenor digitalpaket nu från Intelsat 707.
*Sci-Fi (Nordic) med Text-TV nu endast från TV Sat 2.
*TV 4:s lokal TV kanske räddad?

*Cartoon/ TNT Nordic a part of the CTV package.
*No extended broadcsting hours for Discovery, yet.
*Information about the Scandinavian Channel project.
*The digital "Telenor" package now from Intelsat 707
*Sci Fi "Nordic" now only avaliable from TV Sat 2.
*Local versions of TV 4 might be saved.

Den nordiska varianten av de normalt okodade Cartoon/TNT som sänds
över Intelsat 707 transponder 71 (10,995 V), kodades 16 december.
Kanalerna ingår nu i CTV-paketet. Egentligen var det sagt att
kanalen skulle kodas redan den 14:e, Men det dröjde alltså
ytterligare två dagar. Vi får väl anta att man tyckte att det var
lämpligare att koda under måndagen så att de som beställt sina
programkort de sista dagarna innan, skulle kunna hinna få dessa.

CMI/Discovery meddelar att den planerade utökningen av
sändningstiden
förskjutits ytterligare en tid. Det är alltså de två timmarna mellan
kl. 01 och 03 det gäller. Under dessa timmar sänder nu
shoppingkanalen HSN Direct. Det som irriterat tittarna är att
Discoverys
tablåer inte nämner något om detta, utan istället ger sken av att
sända sina program fram till kl 03. Exakt datum för en utökning av
sändningstiden har ej kommit mig tillhanda.

Enligt den textremsa som rullade förbi i bilden kan man man ringa
följande nummer för ytterligare information och beställningar:

Sverige (Viasat)			(0)586 680 30
Sverige (Multichoice)		020 24 00 24
Danmark						38 48 30 01
Norge						23 13 80 80

Ni som fortfarande vill kunna se Sci-Fi, Nickelodeon, VH-1, TV 6, ZTV
samt danska TV 3+ efter nyår bör kontakta Viasat för abonnemang
på Viasat Plus.
Beställning i Sverige kan göras på 020 52 00 00 eller 0586 680 30, I
Danmark på 32964050. I Norge på 22 88 58 58.
Ta även en titt på Viasats hemsidor på:
http://www.viasat.se/
http://www.viasat.dk/
http://www.viasat.no/

SVT deltar nu i ett projekt kallat Scandinavian channel, detta gör
man tillsammans med SteinCo och NRK.  Projektet som går ut på att man
sänder program som riktar sig mot skandinaviska ättlingar i USA.
Kanalen distribueras sedan i oktober av TCI (Telecommunications Inc.)
och sänder till en början en halvtimma om dagen. Detta sker via
kabelkanalen Intenational Channel. Sändningstiden kommer dock att
utökas till två timmar om dagen från och med april. Målet med
sändningar är att komma upp till mellan 300 000 och 400 000 tittare.
Jag har kontaktat några Svenskättlingar i New York men de har ännu
inte hör något om kanalen. Information om själva TCI hittar ni på:
http://www.tcinc.com/

Det nordiska digital paketet som Telenor distribuerar har lämnat
Tele-X och finns nu endast på 10,974 H (tp 61L) över Intelsat 707
I skrivande stund verkar det som att samtliga kanaler förutom TV 2
Norge har hängt med till den nya satelliten.

Sci-Fi har nu upphört att sända från Tele-X och återfinns nu endast
från TV Sat 2 (den analoga Norden-Baltiska versionen). Numera
återfinns också text TV servicen "The Dominion" från denna satellit.
Trots det fortsätter man att sända ut den svenska texten till TV
programmen.

TV 4 lokal TV tycks nu vara räddad. Genom en proposition från
Regeringen i samarbete med Center och Folkpartiet föreslås att
TV 4 s lokala avdelningar ska få sända ytterligare två minuter reklam
per dag (totalt 10 min).
Förutsättningen för att denna proposition ska godtas är att TV 4
senast den 28 februari nästa år har träffat ett avtal med de lokala
TV företagen om fortsatta sändningar av lokal-TV. TV 4 har ännu inte
visat någon större entusiasm till förslaget, men meddelar att man
utreder om det kommer att bära sig ekonomiskt.

Holger Zeissler meddelar att om man söker efter adresser till Radio
och TV stationer kan man genom att besöka hans sida kan hitta länkar
till de flesta stationerna. Det finns dock ingen engelsk variant utan
allt är på tyska. För Er som vill besöka denna sida är adressen:
http://www.sat-net.com/sat-ger/links.html

?
Jag vill veta över vilken satellit och på vilken frekvens samt
transponder Ecovision sändningarna använder sig av. Hoppas att någon
kan ta reda på detta.(jag tror att det sänds över Tele-X eller
Sirius)
MVH Peter Magnusson

Det stämmer att man befinner sig på denna postionen.
Börsifnormationskanalen Ecovision sänder från Sirius 1: via
ljudbärvågen 8,10 MHz till TV 4's transponder på 11,938 Hc.

Källa: C Lyngemark

Re: Sat Nordic vol. 09 96.12.05
>De ryktas om att Sportkanalen ska läggas ned. Jag har ännu ej
>lyckats få detta bekräftat. Det enda jag vet är kanalen inte ingår
bland TV 6s

Telia Kabel-TV har inte avtal om att sända Sportkanalen inom ramen
för TV6
fr o m januari. I och med att Telia är Sportkanalens största kund
(så att
säga), innebär detta att Sportkanalen blir av med många tittare. I
pappren
om ViasatPlus står det inget om Sportkanalen heller...

Supersport har ju åxå problem. De lämmade ju Telia's utbud, men nu
är det
Stjärn-TV. Supersport ligger ju med i Stjärnans basutbud, men i och
med att de
tecknat avtal om vissa program som, enl upphovsrättsinnehavarna
_måste_ sändas i betal-TV, så har SuperSport tvingats säga upp
avtalet med Stjärnan... Skall all sport försvinna?

Johan Linder

Tack för denna info Johan.

[1997 - Det sportfria året?:) Red.]

Browser news:
Netscape 4 (Beta) för win 95/NT can be downloaded from:
ftp://ftp.netscape.com/pub/communicator/4.0/4.0b1/windows/

*English:

The nordic version of Caroon/TNT became encrypted december 16. The
channels are now a part of the CTV package which is distributed by
both Multichoice and Viasat. For phonenumbers see they swedish
version.

Discoverys plan to extend its broadcasting hours until 03.00 has
been
delayed due to som technical problems.

Swedens public television SVT is taking part in the new project
Scandinavian Channel. Together with SteinCo and NRK, SVT will try to
establish an informative TV service for Scandinavian descendants
living in the U.S.
The service started in October and is broadcasting 30 minutes
per day. In February the transmission time will be increased to 2
hours.

I have contacted some Swedish descendants in N.Y. and they
haven't heard anything about this project. Since they are connected
to the cable company TCI it is possible for them to check whether or
not they are among those 7 million people that the channel reaches.
The goal of this project is to provide this service to 300,000 -
400,00 regular viewers.

Further information about the TCI can be found at:
http://www.tcinc.com/

Telenor is now transmitting the "terrestrial" channel package from
from Intelsat 707 transponder 61 L (10,974 H) the package has since
the 3 December 1995 been broadcasted in MPEG-2 from Tele-X
transponder 32 (Source: Stefan Hagedorns Transponder NEWS 3.12.95),

The Nordic broadcasts of The Sci-Fi channel is now only available
from TV Sat 2 at 12,054 LHCP. The channel has also started
broadcasting its Text-TV service The Dominion from this spot. The
strange thing is that the swedish subtitling still are be sent out
among with the picture which must be pretty unnecessarily since its
in Text-TV signal.

It seems like the local versions of TV 4 might have been saved by a
proposition from some parties. The proposition will allow the local
stations to broadcast 2 more minutes per day (totally 10 minutes).

Peter Magnussson mailed me asked if I knew something about a the
stock market service called Ecovision. He thought that the Channel
are being broadcasted
from Sirius or Tele-X. He is right, Christian Lyngemark told me that
they are boradcasting their information from the 8,10 subcarrier on
the TV 4 transponder 11,938 Hc at Sirius 1.

Yesterday I received the 85 pages long proposal about the Digital TV
future in Sweden from the Gouverment. I will try get trought it until
next year.

If you are loking for webadresses to Radio and TV stations you can
check out Holger Zeisslerīs linksite at:
http://www.sat-net.com/sat-ger/links.html

If you are wish to try out the Netscape comunicator 4.0 (Beta) for
Win 95/NT look at this page:
ftp://ftp.netscape.com/pub/communicator/4.0/4.0b1/windows/

Till sist vill jag tillönska alla läsare ett gott nytt år.
Vi får väl hioppas att nästa år också ska bli lika intressant som det
här. Men med två nordiska satelliter på väg så vore det väl ett under
det inte hände något intressant.

I wish all sat nordic subscriber a Happy New Year and I think we will
have a really intressting year ahead of us.

Regards

Richard Karlsson
Oskarshamn
Sweden

P:S This bulletin was complied while listening to the exellent Virgin
Radio. Thank You Virgin!

Richard Karlsson