[Prev][Next][Index]

Otazky a odpovede

OTAZKY A ODPOVEDE
                    -----------------
                       Jan Blazek

Vitajte v prvej slovensko- ceskej satelitnej poradni na internete!

Na tejto strane sme pre vas pripravili satelitnu poradnu, kam mozete
posielat svoje technicke otazky. Ocakavame ich na e-mail: blazek@cdi.sk
Otazky a odpovede budu na tomto mieste zodpovedane a aktualizovane. Radi
privitame aj vase namety, nazory, rady a kritiku na tuto informacnu
sluzbu. Tu su prve otazky:

     V oblasti satelitnej techniky som zaciatocnik. Preto by som Vas rad
poprosil o radu pri kupe satelitneho prijimaca. Konkretne, objasnit
sirku audiopasma napr. 130,280,400 kHz, a v com spociva vyhoda
satelitneho prijimaca, ktory ma viac moznosti pri sirke audio
napr.110,180,240, 300,350,400,500,600 kHz.
H.Feranec, SR

     V normalnom pripade pre programy z Astry A-D, Eutelsaty a pod.
staci bezna sirka 180 kHz, pripadne 230 kHz a deemphasa Wegener Panda.
Pri francuzskych programoch ako napr. M6, France 1 a pod. z Telecomu je
potrebna sirka 300-500 kHz. Tieto su vysielane s vacsou sirkou
audiopasma, podobne ako aj ruske programy. Cim viac moznosti nastavenia
sirky zvuku mate k dispozicii, tim je lepsie jeho prisposobenie k
vysielanej sirke. Zvuk je potom cistejsi a "nechrapci".

     Chcel by som sledovat Arabsat 2a v dobrej kvalite. Mohol by si mi
poradit ake komponenty potrebujem a ktore znacky by si mi odporucil.
M.Riemann, SRN

     Neviem ci planujete prijem v pasmach C a Ku, ale vychadzam z toho.
Programy z Arabsatu 2a su na uzemi SR s parabolou 120-180 cm
sledovatelne v dobrej kvalite. Neznamena to, ze by obraz bol perfektny.
Pre vylepsenie signalu je skoro vzdy potrebny zasah LT filtra. Musite
uvazit, ze v SRN je pre prijem z Arabsatu potrebna vacsia parabola. V
tejto oblasti som prijem este neskusal. Podla vyzarovacich diagramov by
mala byt v juho- vychodnej oblasti Nemecka potrebna parabola 140-160 cm.
V severo- zapadnej vacsia ako 160-180 cm. Mozem Vam doporucit velmi
dobry konvertor od americkeho vyrobcu Gardiner so sumovou teplotou 15-20
Kelvin. Prijimac musi mat moznost inverzie polarity videosignalu, takze
prepinac C/Ku pasmo. Z praxe mozem doporucit napr. Strong LT 230, alebo
Mascom LT, ktore stoja okolo 5000 Sk.

     Aky typ dekodera potrebujem na dekodovanie zakodovanych programov,
/je mozne pouzit satelitny prijimac s dekoderom MultiChoice, ktory sa
teraz dopredava za 5000 Sk?/ Pripadne, aky typ dekoderu mi odporucate si
zakupit? Zatial dekoder nemam. Co sa tyka programovania PIC, na internet
pristup mam, takze by to nebol problem.
Ing. J.Kicko, SR

     Dekodovanie platenych programov bolo, je a bude u nas
problematicke. Po ukonceny cinnosti MultiChoice je mozne pouzivat iba
karty piratske, ktore su velmi nespolahlive. V poslednej dobe castí
vypadli aj karty EuroCryptove. MultiChoice dekodery sa  neoplatia vobec,
pretoze tento kodovaci system bude pouzivany iba do konca tohoto roku.
ja som donedavna pouzival dekoder VideoCrypt SKY a VideoCrypt
MultiChoice, ale vzdal som sa ich pre stale zmany kodov. momentalne Vam
mozem odporucit iba EuroCrypt a to tiez bez zaruky. Je iba otazkou
kratkeho casu, kedy vsetky programy, vysielane v tomto systeme, prejdu
na digital a potom si budete musiet zakupit "MPEG 2 box". Ja by som na
vasom mieste s kodovanymi programami neriskoval. Nestojí to za to.