[Prev][Next][Index]

DutchMedia Editie 4a/1998




   
                             D U T C H M E D I A

                                    E - Z I N E 

                              onder hoofdredactie van
                                David de Jong.

                                EDITIE 4a/1998

In deze Editie:

- Omroepman van het jaar 1997: Joop van den Ende
- Endemol: Amerikaaanse kansen?
- Porsius houdt eerste toespraak, meer bezuinigen voor meer kijkers?
- Edvard Niessing weg bij RTL Nieuws
- Het Weerkanaal stopt
- Animal Planet start op Nederlandse kabel/Country FM gestart
- Telegraaf dient klacht in bij NMa
- TeleKabel wil kabelnet Zoetermeer en aandeel Rijnland verkopen
- RTL, Veronica en NOS weigeren veel geld voor interviews en shows rondom WK Voetbal te betalen
- 'Publieke omroepen mogen geen hogere reserve hebben dan 3,5 tot 4 miljoen'
- Eerste luistercijfers na herverdeling ether
- CDA gaat campagne voeren op RTL Text
- IP stuurt waarschuwingsbrief naar Tweede Kamer
- Monopolie kabelexploitanten ten einde?
- NOS-TV met 170 uur Olypmische Winterspelen
- 538 Newz verspreidde peppillen aan nieuwe abonnees
- 'Kabelbranche lijdt aan te grote versnippering?'
- Zwart/Wit en MaXimaal op de plek van StreetliVe
- Eric Corton sluit 2-jarig contract bij Veronica

In Editie 4b/1998:
- Amerikaanse chip tegen vloeken op TV
- Eerste V-Chip TV in de Verenigde Staten
- Vlaams MediaNieuws:
	- VRT en VTM leggen ruzie bij om prijzen TV programma's
	- Overeenkomst Emiel Goelen en VRT: Goelen verlaat VRT
	- The Music Factory op kleine schaal gestart in Vlaams-België?
- Kijktip:
	- Programma over Radio: The Sound Of Radio
- DVD-Nieuws:
	- Macrovision ontwikkelt technologie ter voorkoming copiëren DVD op Video
- Telecom Nieuws:
	- Belgacom wil bieden op DCS-1800 frequenties
	- Unisource geïnteresseerd in deelanme Telekom Austria
	- PTT Telecom doet proeven met ADSL
- Internet Nieuws:
	- Netscape biedt broncode communicator gratis aan
	- 'Internettelefonie voorlopig niet onder telefonieregels binnen EU'
- Internet Sites

OMROEPMAN VAN HET JAAR 1997: JOOP VAN DEN ENDE 

Televisieproducent Joop van den Ende is gekozen tot Omroepman van het
Jaar 1997. Dit werd bekendgemaakt op de nieuwjaarsreceptie van het blad
'Broadcast Magazine'. De jury zei in haar rapport 'door het toekennen van deze 
titel af te willen rekenen met het dédain dat in de journalistiek nog zo vaak wordt 
gehanteerd als het gaat om het grote amusement'. De verkiezing van Van den Ende
was enigszins onverwacht. De meeste mensen in omroepwereld tipten Gerard Hulshof,
scheidend netmanager van Nederland 1, als winnaar van de titel. Als redenen voor
het toekennen van de titel omroepman van het jaar 1997 aan Joop van den Ende worden
zijn unieke productieformules gegeven en de passie waarmee Van den Ende werkt.
De hoofdredacteur van Broadcast Magazine zei voor iemand gekozen te hebben die 
'werkt vanuit z'n hart en heilig geloof heeft in de kracht van mensen en programma's'.
Joop van den Ende nam de titel over van Fons van Westerloo, en zei in zijn eigen
toespraak dat eigenlijk Gerard Hulshof de titel verdient. Daarnaast zei hij
dat hij zijn vraagtekens wil zetten bij de toekomst van de publieke omroep.
De veranderingen moeten niet vanaf de politiek worden opgelegd, maar dienen
vanaf de publieke omroepen zelf te worden gedefinieerd. Het NRC Handelsblad
vond de keuze van Van den Ende als omroepman van het jaar niet zo gepast. 
In twee recensies werd deze week de keuze van de redactie van Broadcast 
Magazine ter zijde geschoven. Men spreekt daarbij over 'een erkenning van 
een handjevol kleinzielige journalistjes' en Van den Ende wordt betiteld als 
'pulpkeizer van de eeuw'. De overige dagbladen waren iets positiever over het toekennen
van de titel.

ENDEMOL: AMERIKAANSE KANSEN?

Televisieproducent Endemol ziet goede kansen om voet aan de grond
te krijgen op de Amerikaanse televisiemarkt. Ruud Hendriks, lid van de
raad van bestuur van Endemol, heeft in New Orleans een contract gesloten
met Dick Clark Productions, om samen afnemers te zoeken voor de
succesvolle Soudmixshow. Endemol mikt met deze show vooral op de grote
Amerikaanse networks (CBS, NBC, ABC en Fox) en niet zozeer op de lokale
televisiezenders. Volgens Endemol hebben twee netwerken al belangstelling
getoond. Eerdere pogingen om in de Verenigde Staten door te breken waren
minder succesvol. De Amerikanen liepen niet warm voor 'All you need is
love' terwijl deze productie het in Europa prima doet.
Ondertussen beticht Endemol Fox en producent Twentieth Television (in beiden
heeft Rupert Murdoch een groot aandeel) van het stelen van een programmaformat.
Het gaat om het programma 'Forgive or Forget' dat vanaf  8 juni bij Fox te zien zal zijn.
Endemol vindt dat dit programma veel gelijkenissen vertoond met het door Endemol
ontwikkelde programma 'Het Spijt Me', dat in Nederland door RTL 4 wordt uitgezonden.
Endemol heeft voorgesteld aan Fox om het programma te co-produceren, maar
Fox voelde daar weinig voor. De advocaten van Endemol zijn nu een juridische
strijd aan het voorbereiden, waarbij een rechtsgang niet wordt uitgesloten.
Indien Endemol door een rechter in het gelijk wordt gesteld zijn schadevergoedingen
van enkele tientallen miljoenen dollars niet uitgesloten, omdat deze hoge
bedragen gebruikelijk zijn in de VS in dit soort zaken. 

PORSIUS HOUDT EERSTE TOESPRAAK: MEER BEZUINIGEN VOOR MEER KIJKERS?

Tijdens een toespraak bij de jaarlijkse 'Koffiedikbijeenkomst' van de Nederlandse Associatie
van Adverteerders maakte de op 1 januari 1998 aangetreden HMG directievoorzitter Pieter 
Porsius in grote lijnen bekend wat zijn toekomstplannen voor de HMG-onderdelen zijn. 
Porsius zei bij zijn aantreden twee moegestreden directieleden aan te hebben getroffen 
(Patrick Tillieux en Willem van der Meer Walcheren), wrevel tussen zenders, onrust bij 
afdelingen nieuws en sport, problemen met Brussel over o.a. het productiecontract met 
Endemol en TV 10, waarmee de HMG samenwerkt noemde hij rommelend en rammelend. 
Onduidelijk is vooralsnog wat Porsius' plannen zijn met TV 10. Hij zei geen idee te hebben 
wat hij aanmoest met de zender waarop de HMG een optie van 50 % van de aandelen heeft. 
Volgende week, zo zei hij, zal hij contact opnemen met de eigenaren van de zender. Porsius 
zei over de HMG zelf dat over 1997 een bescheiden winst werd gemaakt, meer duidelijkheid 
daarover valt in april te verwachten, alhoewel de winstverwachting over 1997 nu fors lager is 
dan eerder werd voorspeld. In het jaar 2000 is het de bedoeling een winst van 75 miljoen 
gulden te maken. RTL 4 zal met nieuwe formules en initatieven goede kijkcijfers 
moeten blijven halen, om te voorkomen dat er 'slijtage' komt in de programmering. 
RTL 5 Nieuws & Weer zal moeten concurreren met Nederland 3 door het station
'interessanter' te maken met meer informatieve programma's. Porsius wil in tegenstelling 
tot het beleid van de HMG directie eind vorig jaar de sport behouden en wellicht uitbreiden. 
De Grand Prix Formule 1, voetbal en 'sport van waarde' op RTL 5 Nieuws & Weer zullen 
moeten (blijven) bijdragen bij tot de sportprogrammering van de HMG-zenders. Bij Veronica 
ziet Porsius de kijkcijfers graag stijgen, terwijl de kosten gedrukt kunnen worden. Voor de 
enige HMG-radiozender (KINKfm staat los van de HMG, en is eigendom van Veronica), 
Veronica FM zei Porsius dat het voor die zender 'het jaar van de waarheid wordt'. Porsius 
verwacht dat hij met John de Mol en Joop van den Ende het 10-jaarcontract met Endemol 
kan herzien.Dit contract wordt door de Europese Commissie als bezwaarlijk ondervonden, 
omdat het vrije concurrentie tussen tv producenten in de weg zit. Porsius zegt naast de 
afname bij de eigen HMG-productiemaatschappij Holland Media House, de weg open te 
willen maken voor contracten met andere producenten. Over de uitspraak van het 
Commissariaat voor de Media, die zei dat RTL 4 en RTL 5 Nieuws & Weer Nederlands 
moeten worden zei Porsius dat die zaak zal worden uitgeprocedeerd tot desnoods het Europese Hof.

EDVARD NIESSING WEG BIJ RTL NIEUWS

Edvart Niessing verlaat in mei 1998 het RTL Nieuws, doordat zijn contract niet zal worden verlengd. Niessing werkt sinds september 1994 voor het RTL Nieuws, vanaf begin 1995 als nieuwslezer
voor de weekeinden en als vervanger. RTL 4 geeft aan dat zijn vertrek te maken heeft met 
het feit dat hij niet breder inzetbaar is. Edvard Niessing heeft geen journalistieke achtergrond,
en is volgens RTL 4 daardoor niet inzetbaar als verslaggever. Niessing hoopt dat hij bij een ander
programma zal worden ingezet, en vindt de beslissing een grote teleurstelling. Voordat Niessing
bij RTL Nieuws werkte was hij jarenlang werkzaam bij de KRO Radio, en korte tijd betrokken
bij Radio Noordzee Nationaal. Jeroen Latijnhouwers, thans presentator bij RTL Sport, zal de plek
van Edvard Niessing innemen. (Bron: o.a. A.D.)

HET WEERKANAAL STOPT

Op vrijdag 30 januari 1998 zal Het Weerkanalen haar activiteiten voor 
Nederland staken. Hiertoe heeft de Amerikaanse moedermaatschappij
The Weatherchannel Inc. besloten.  Tevens is besloten de uitzendingen te
stoppen voor de andere Europese landen waaronder Engeland, Italië en Duitsland,
waar eigen versies van 'The Weather Channel' te zien zijn. Eind 1995 startte het 
Weerkanaal in Nederland in samenwerking met Meteo Consult. De studio's staan 
in Engeland, waar ook andere landenversies van de zender worden geproduceerd 
en opgestraald naar verschillende satellieten. De zender heeft thans een bereik van 
3 miljoen kabelaansluitingen, een groot deel van de kabelhuishoudens kon de zender
echter maar een beperkt aantal uren per dag zien, door 'channel sharing'. (In Nederland
zijn meer dan 6 miljoen kabelaansluitingen). De reden van het stopzetten is een strategische 
heroriëntatie van de moedermaatschappij. Aan de verwachtingen, die in 1995 werden gepland
is niet voldaan. Het Weerkanaal heeft geen cijfers bekend gemaakt, waaruit blijkt hoeveel
en hoe vaak naar de zender werd gekeken. De verschillende versies van 'The Weather Channel'
zijn nu nog voor schotelbezitters met digitale ontvangers ongecodeerd te zien via diverse satellieten:
- Kopernikus 3 (23,5 graden Oost): Der Wetterkanal (12.674 GHz H., Symb.Rate 6.620, FEC 2/3)
- Intelsat 605 (27,5 graden West): The Weather Channel UK (11.668 GHz. H, Symb.Rate 30.500 FEC 						            3/4)
- Intelsat 605 (27,5 graden West): Het Weerkanaal (11.660 GHz. V. en 11.668 GHz. H.
					           Symb.Rate 30.500 FEC 3/4(
- Orion: (37,5 graden West) Il Canale Meteo (11.620 GHz. V. Symb.Rate 18.900, FEC 7/8)

ANIMAL PLANET START OP NEDERLANDSE KABEL/COUNTRY FM GESTART

Animal Planet zal komende woensdag via de kabelnetten van Alkmaar
en het Westland (CAI Westland) in Nederland op de kabel starten. 
Animal Planet is een samenwerkingsverband tussen The Discovery
Channel en de BBC. Animal Planet zendt allerlei programma's uit over
dieren. De zender is sinds maart 1997 analoog ongecodeerd te zien via 
de 13 graden Oost positie, thans via de Eutelsat Hotbird 1 op 11.307 GHz. H.
Nederlandse ondertitels zijn te vinden op teletekst pagina 690, mits 
er ondertiteling wordt meegezonden. 
Via de Haagse en Rotterdamse kabel kunnen liefhebbers van countrymuziek
sinds kort luisteren naar Country FM, een nieuwe zender die volledig gewijd
is aan countrymuziek. Overigens staat deze zender los van de op de Astra satelliet
analoog uitzendende radiozender CMR Europe (Country Music Radio).

TELEGRAAF DIENT KLACHT IN BIJ NMA 

De Telegraaf heeft bij de NMa, de Nederlandse Mededingingsautoriteit een klacht
ingediend bij de Nederlandse Omroep Stichting (NOS) en de Holland Media Groep (HMG).
De uitgever eist vrije beschikking over de programmagegevens van de publieke zenders
en de HMG-zenders. Beide partijen weigeren hun programmagegevens ter beschikking te stellen
aan de Telegraaf. Eerder diende de Telegraaf een algemene klacht bij de overheid in over de 
onwil om programmagegevens te willen vrijgeven. De politieke partijen besloten vorig jaar tot
liberalisatie van de programmagegevens. De NOS verzet zich echter tegen het vrijgeven
van de programmagegevens, omdat daardoor de lidmaatschappen en verkoop van de eigen programmabladen in gevaar zouden kunnen komen. Staatssecretaris Nuis, de PvdA, D'66 en
de VVD wilden in oktober 1997 wachten op een uitspraak van de Europese Commissie over
Mededingingszaken naar aanleiding van een klacht van het satellietprogrammablad FSW.

TELEKABEL WIL KABELNET ZOETERMEER EN AANDEEL RIJNLAND VERKOPEN

TeleKabel wil het kabelnet van Zoetermeer en het aandeel dat zij heeft
in kabelmaatschappij Rijnland (verzorger voor tv- en radio in Leiden en
omstreken) verkopen aan CASEMA. TeleKabel heeft samen met CASEMA
een aandeel van eenderde in de kabelmaatschappij Rijnland. Het kabelnet
van Zoetermeer is sinds één jaar in handen van TeleKabel. CASEMA wil
met de koop een werkgebied realiseren dat strekt van Den Haag tot Utrecht.
Het voordeel van deze clustervorming zou zijn dat hierdoor de klant beter
bediend kan worden en dat nieuwe diensten sneller kunnen worden ingevoerd.
TeleKabel kan zich meer gaan richten op Friesland en Gelderland. Of de
verkoop doorgaat is nog niet zeker. Telekabel verwacht rond 1 maart meer
duidelijkheid te verschaffen.

RTL, VERONICA EN NOS WEIGEREN VEEL GELD VOOR INTERVIEWS EN
SHOWS RONDOM WK VOETBAL TE BETALEN

De omroepen RTL, Veronica en NOS weigeren veel geld te betalen voor
interviews en showachtige sportprogramma's tijdens het wereldkampioenschap
voetbal. Televisiekijkers dreigen daardoor tijdens het WK in Frankrijk veel
voetbalamusement mis te lopen en de spelers van Oranje vele miljoenen aan
inkomsten. Dat bevestigen betrouwbare bronnen in de omroepwereld. Endemol
had voor 3,7 miljoen gulden de productierechten willen kopen van 'Team
Holland BV', het bedrijf dat de commerciele belangen van de Nederlandse
topvoetballers behartigt. Endemol wilde kant en klare programma's aan RTL,
Veronica, Canal+ en de NOS doorverkopen. Maar deze week heeft de nieuwe
topman van de HMG, Pieter Porsius, John de Mol te verstaan gegeven de bedragen
onmogelijk te kunnen en te willen ophoesten. Ook de NOS, die voor heel veel
geld de uitzendrechten van de wedstrijden heeft verworven, weigert te
betalen voor extra interviews in bijvoorbeeld een WK-journaal. De heer
R. Cohen, oprichter van 'Team Holland BV' reageert verrast op de ontwikkelingen 
en vreest dat er door deze houding inderdaad minder voetbalprogramma's te zien 
zullen zijn.

'PUBLIEKE OMROEPEN MOGEN GEEN HOGERE RESERVE HEBBEN DAN 3,5 
TOT 4 MILJOEN'

De publieke omroepen mogen niet meer dan 5 % van hun jaarlijkse programmabudget overhouden.
Een hogere reserve dan 3,5 tot 4 miljoen gulden wordt door het Commissariaat voor de Media niet
langer geaccepteerd. Tegen deze beslising van het Commissariaat zijn alle publieke omroepen in 
beroep gegaan. De beslissing om reserves aan een maximum te koppelen komt voort uit de mediawet.
Uit een studie van een accountantsbureau blijkt dat het vermogen van de publieke omroepen
gestegen is in 3 jaar tijd van 354,7 tot 405,2 miljoen gulden. Dit betekent een overschot van 1,7
miljoen gulden per publieke omroep per jaar. De EO en de VPRO zitten ver boven dit getal en vallen
daardoor buiten de norm die door het Commissariaat voor de Media gesteld wordt. 
Reden hiervoor is dat de EO en de VPRO programma's niet uit de verenigingskas betalen. Tot
1999 mogen omroepen uit de verenigingskas voorgeschoten geld voor programma's nog verekenen
met geld dat over is van het programmabudget. De Tweede Kamer bepaalde enkele maanden geleden,
dat het vermogen van de publieke omroepen niet meer mag groeien. Alle inkomsten van publieke
omroepen (inclusief gids- en nevenactiviteiten) dienen te worden besteed aan het maken van 
programma's. Jaarlijks ontvangen de publieke omroepen 1,3 miljard gulden uit de opbrengst van
de omroepbijdragen en de opbrengsten van de STER. Herwaardering van onroerende goederen
en 5 miljoen gulden werkkapitaal zijn buiten beschouwing gelaten. (Bron: A.D.)

EERSTE LUISTERCIJFERS NA HERVERDELING ETHER

De commerciele radiostations Radio 538, Sky Radio, Radio 10 Gold en
Veronica FM hebben hun marktaandelen in de eerste weken van januari
flink zien stijgen dankzij de ingebruikname van een aantal nieuwe
FM-etherfrequenties. Alle commerciele zenders samen hebben nu een
marktaandeel van 51,3 procent tegen 42,8 procent eind vorig jaar.
Hier de cijfers per station over de eerste weken van januari vergeleken
met de marktaandelen van oktober/november 1997:

SKY Radio	17,1	(+2,7)
Radio 3 FM	13,2	(-1,5)
Radio 10 Gold	10,8	(+2,5)
Radio 2		9,3	(-0,5)
Radio 538	8,7	(+2,8)
Radio Noordzee	7,2	(-0,5)
Radio 1		6,1	(-1,9)
Veronica FM	5,0	(+2,0)
Radio 4		1,5	(0,0)
Classic ÉM	1,0	(-0,6)
Radio 5		0,9	( 0,0)
Regionaal	14,1	(-1,2)

Overigens is voorzichtigheid bij deze cijfers geboden. Het gaat hier om niet om 
gegevens van het reguliere marktonderzoek van bureau Intomart, maar om een 
tussentijdse meting. De foutmarges bij de gevonden percentages kunnen daardoor
groter zijn dan normaal. Tevens is het onderzoek gehouden in een periode
waarin de ontvangst van de zenders nog niet overal optimaal was. Desondanks 
is de trend duidelijk. De commerciëlen winnen, dankzij de nieuwe
frequenties, ten koste van de publieke zenders en enkele commerciële
zenders die door de herverdeling frequenties zijn kwijtgeraakt.

CDA GAAT CAMPAGNE VOEREN OP RTL TEXT

Het CDA gaat campagne voeren op teletekst. De partij heeft daartoe een
contract gesloten met het RTL Text. Vanaf 10 februari is op RTL Text
dagelijks nieuws te lezen over de CDA-campagne. De landelijke 
campagneleiding en de provinciale afdelingen geven informatie over de 
activiteiten van de partij en over politieke standpunten. Het CDA heeft 
aanvankelijk geprobeerd ruimte te kopen op teletekst van de publieke 
omroep, maar dat bleek volgens een partijwoordvoerster niet mogelijk.
In Groningen, Drenthe, Flevoland en Overijssel zullen voor de aankomende
gemeenteraadsverkiezingen politieke partijen reclamezendtijd van maximaal
25 seconden huren via de kabelkrant NieuwsTV. Totnogtoe hebben enkel
vier afdelingen van partijen reclamezendtijd gekocht. NieuwsTV verwacht
de komende weken dat er meer partijen reclamezendtijd zullen inkopen.
In totaal kunnen partijen in 60 gemeenten reclamezendtijd inkopen.

IP STUURT WAARSCHUWINGSBRIEF NAAR TWEEDE KAMER

IP, de reclamemaatschappij van de commerciëele tv zenders RTL 4, RTL 5 Nieuws & Weer,
Veronica en TV 10, heeft een brief gestuurd naar de Tweede Kamer waarin gewaarschuwd wordt
tegen ongewenste marktregulering. Staatssecretaris Nuis van Mediazaken lijkt aan te sturen
op samenwerking tussen de STER (reclamemaatschappij voor de publieke landelijke omroepen)
en de ORN (de reclamemaatschappij voor publieke regionale zenders). Daarnaast vindt IP dat
staatssecretaris Nuis te ver gaat door regionale omroepen extra geld toe te kennen uit omroepbijdragen indien zij samenwerken met de STER. Volgens IP ontstaat er daardoor
een ongewenst machtsblok in de reclamewereld. Cees Vis, directeur van de STER reageerde
daar op met een brief waarin staat dat de STER vindt dat IP met 60 % aan reclamegelden de
reclamemarkt overheerst. De STER en de ORN hebben gezamenlijk 30 % aan reclamegelden.
Overigens meldde het AD vorige week dat Nederland 1: 7,7 %, Nederland 2: 5,5 %, Nederland 3:
7,5 %, RTL 4: 11,4 %, RTL 5 Nieuws & Weer: 11,4 %, Veronica: 15,5 % en SBS6: 13,1 % aan 
zendtijd met reclame vulden in de afgelopen jaren.

MONOPOLIE KABELEXPLOITANTEN TEN EINDE?

Het monopolie van de bestaande exploitanten van kabeltelevisienetten
is ten einde. De Opta, de instantie die toezicht houdt op de telecomsector,
zal in het vervolg ook machtigingen verstrekken aan partijen
die een kabelnet willen aanleggen of exploiteren in een gebied waar al
een exploitant actief is. Overigens is het niet te verwachten dat de
bestaande exploitanten van kabelnetten moeten vrezen dat andere 
marktpartijen massaal concurrende netten zullen aanleggen, doordat voor
de aanleg behoorlijke investeringen noodzakelijk zijn. Het wordt ook
mogelijk dat exploitanten van bestaande datanetwerken, deze
zullen inzetten voor de verspreiding van radio- en televisiesignalen.

NOS-TV MET 170 UUR OLYMPISCHE WINTERSPELEN

Van 7 tot en met 22 februari zal de NOS met 11 verslaggevers en 2 cameraploegen
vanuit het Japanse Nagano verslag doen van de Olympische Winterspelen die aldaar
gehouden zullen worden. Van de opening in de nacht van 6 op 7 februari (om 03:00 uur 's nachts)
tot en met de slotceremonie op 22 februari om 10:00 uur 's morgens zendt de NOS 170 uur
van de Olympische Winterspelen uit. Volgens het Algemeen Dagblad krijgen de aankomende 
winterspelen daarmee evenveel aandacht als de winterspelen in het Noorse Lillehammer, vier 
jaar geleden. Doordat het in Nagano 8 uur later is dan in Nederland, worden naast de live 
uitzendingen 's nachts en in de vroege morgen, overdag tussen 12:00 en 14:00 uur en 
's avonds tussen 19:00 en 19:50 samenvattingen en herhalingen uitgezonden. Volgens de 
NOS betekenen de live uitzendingen die
's nachts plaatsvinden niet dat er lage kijkcijfers gehaald zullen worden. Tijdens de winterspelen
in Calgory keken toch 4,2 miljoen Nederlanders naar schaatswedstrijden, waarin Yvonne van Gennip 
de eerste plaats behaalde. NOS-directeur Ruurd Bierman zegt als reactie van de STER, dat er weinig
reclamezendtijd is verkocht, door onaantrekkelijke uitzendtijden, dat het niet allemaal om geld draait.
Er zal vanwege de tijdsverschillen geen dagelijks live magazine te zien zijn zoals tijdens de 
winterspelen in Lillehammer onder de titel 'Studio Lillehammer'. De kosten van het verslaan van
de winterspelen vergen circa 8,5 miljoen gulden. Volgens Bierman is dit omgerekend de helft van 
het normale bedrag voor een uur televisie. Overigens heeft de NOS geen sublicenties verkocht 
aan betaalzender Canal+, wat 4 jaar geleden nog wel het geval was bij het toenmalige FilmNet. 
De NOS is dit jaar niet gevraagd door de Japanse televisie voor assistentie bij het filmen
van de verschillende onderdelen, ze doen alles zelf, aldus Bierman. 

538 NEWZ VERSPREIDDE PEPPILLEN AAN NIEUWE ABONNEES

Het radiostation Radio 538 wil niet meer samenwerken met uitgever
Magazine Makers. De uitgever gaf nieuwe abonnees van het blad 538 Newz
een pakket peppillen als welkomsgeschenk. Radio 538 zegt niet op de 
hoogte te zijn geweest van het feit dat peppillen, die ook als drugs worden
aangeduid, werden meegegeven aan nieuwe abonnees, en de reactie van
Radio 538 is om alle samenwerking met uitgeverij Magazine Makers stop te zetten.

'KABELBRANCHE LIJDT AAN TE GROTE VERSNIPPERING'

De kabelbranche lijdt aan een te grote versnippering. Het wordt tijd de
handen ineen te slaan voor grootschalige ontwikkeling van nieuwe diensten
op de kabel. Dat meldde M. van de Wouw, voorzitter van de VECAI tijdens het
vorige week donderdag gehouden Telecongres te Bussum. De kabelwereld is te
lang blijven steken in experimenten en weinig succesvolle, losse 
samenwerkingsverbanden. Ook H.J. Noorderhaven, algemeen directeur van CasTel
benadrukte de noodzaak dit jaar spijkers met koppen te slaan. Volgens hem
zijn grootschalige diensten, zoals een netwerk voor breedbandig dataverkeer
en Internetverkeer nodig in plaats van lokale kabelkranten. Ook is Noorderhaven 
bang dat buitenlandse maatschappijen de dienst gaan uitmaken in
het Nederlandse 'kabelland', hij doelde hiermee op de overname van Casema
door France Telecom en de fusie tussen TeleKabel en UPC.

ZWART/WIT EN MAXIMAAL OP DE PLEK VAN STREETLIVE

Vanaf 2 februari zal Veronica op maandag en dinsdag het programma
'Zwart/Wit' en op woensdag t/m vrijdag het programma 'MaXimaal' uitzenden
in plaats van StreetliVe (18:50 tot 19:20 uur). In 'Zwart/Wit' zal de Haagse 
cabaretier Sjaak Bral telkens een discussie leiden waarin drie jongeren 
op een zwarte bank en drie jongeren op een witte bank met tegenovergestelde
meningen over stellingen discussieren. 'MaXimaal', dat afgewisseld
gepresenteerd zal worden door Bram Steenhuisen, Daan Schuurmans,
Maria Kooistra en Renate van der Zalm, zal als jongerenmagazine middels
reportages aandacht besteden aan o.a. sport, lifestyle, sex, relaties, toekomst
en muziek.

ERIC CORTON SLUIT 2-JARIG CONTRACT BIJ VERONICA

Eric Corton, bekend van het Veronica-muziekprogramma "'t Dak d'r af "
heeft bij Veronica een tweejarig contract afgesloten waarbij hij in de
toekomst ook de gelegenheid zal krijgen grote amusementsprogramma's te
presenteren. Hij wordt naast Robert ten Brink en Rolf Wouters vooral de
grote showman bij Veronica.

Deze editie bevat bijdragen van Herman van Beek.
====================================================
ADVERTENTIE:
=====================================================
In Telecombrief 2 (23 januari 1998) onder meer:
- Uitgebreid verslag van het derde Telecongres
- Veiling mobiele vergunningen start 12 februari
- Ministers: straks weer zelf beslissen over telecomgeschillen
- Belgacom actief in Frankrijk; plannen voor Nederland
- Multimediabedrijven krimpen in
- Nieuwe slag voor Bertelsmann en Kirch Gruppe
- TCI eet van twee walletjes met digitale settop-box
- Geen concurrentie voor kabel in de Verenigde Staten
- Goedkope e-mail via satellietnet van Orbcomm
- Overheid blijft koploper in automatisering
- KPN lijft World Access/Planet Internet in
Telecombrief is dé nieuwsbrief over informatie- en
communicatietechnologie. Neem een abonnement of vraag een proefnummer
aan. Internetsite http://www.telecombrief.com
======================================================
ADVERTENTIE
======================================================
DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming
en overeenstemming van de hoofdredactie (David de Jong).

DutchMedia E-Zine is een uitgave van De Jong DutchMedia.

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld.

DutchMedia wordt mede mogelijk gemaakt dankzij TELE-satellit,
Europa's Grootste Satelliet tijdschrift.

Het archief van DutchMedia vind je op
http://www.TELE-satellit.com/listserver/tags1/dutchmedia

Meer mailinglijsten over media en satelliet ontvangst 
vind je op http://www.TELE-satellit.com
-----
De adverteerders van DutchMedia hebben geen enkele
invloed op de redactionele inhoud van DutchMedia.
----
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie.
----
© De Jong DutchMedia, 1998.
=====================================================
ADVERTENTIERUIMTE:
=====================================================
U kunt ook adverteren in DutchMedia.... Interesse? E-Mail dutchm@dds.nl
voor meer informatie.
======================================================
ADVERTENTIERUIMTE
======================================================


[Other mailing lists|Sponsored by TELE-satellit]