[Prev][Next][Index]

DutchMedia Editie 60a/1997





                             D U T C H M E D I A

                                    E - Z I N E 

                              onder redactie van
                                David de Jong.

                                EDITIE 60a/1997 

*** DutchMedia Summer Break *** 14 juli - 29 juli 1997 ***

In deze Editie:

- Luxemburgs Commissariaat doet onderzoek homeshopping RTL 4 en RTL 5 Nieuws & Weer
- HitRadio Veronica op AM na 1-1-1998 onzeker?
- Uitgevers hekelen gebruik sponsornamen in voetbalcompetities
- Aandeelhouders incasseren winst 'oude' RTL 4 S.A.
- BBC World met Wereldomroep TV programma's
- Hans Laroes sinds 1 juli adjunct hoofdredacteur NOS Journaal
- Aandeel Duitse Pro Sieben succesvol in eerste week
- Krantenuitgevers krijgen tot 2000 vrijstelling
- Van Gewest tot Gewest verhuist
- DMX vrijdag gestopt, XTRA Music het vervolg?
- Engelse Bloomberg TV analoog ongecodeerd op ASTRA 1A
- Amsterdamse piraat uit de lucht gehaald

In Editie 60b/1997:
- Internet Nieuws:
	- Videotex Nederland/Worldaccess denkt aan beursgang
	- Nuon/Telekabel komt met Internet diensten
	- Europese ministers: Internetproviders niet aansprakelijk voor strafbare info
	- Nieuwe versie HTML uit
	- Nevada vaardigt als eerste wet uit tegen spamming
	- Eurosport beelden op Internet 'live' te zien
- Telecom Nieuws:
	- PTT Telecom komt met nieuw mobiel abonnement
	- Libertel dient klacht in bij Europese Commissie
- DVD Nieuws:
	- DVD Video Group opgericht
- Computer Nieuws:
	- IBM stopt met leveren OS/2
	- Schade illegaal geperste CD's sterk toegenomen
- DutchMedia Summer Break: 14 juli tot 29 juli 1997
- TMF Facts
- NBC Guests Line Up
- Ingezonden mededeling

LUXEMBURGS COMMISSARIAAT DOET ONDERZOEK
HOMESHOPPING RTL 4 EN RTL 5 NIEUWS & WEER

  Het Luxemburgse commissariaat voor de media doet een onderzoek naar
 de stortvloed aan kooptelevisieprogramma's die te zien zijn op RTL 4
 en RTL 5 Nieuws & Weer. Tv-standwerkers als 'Mike' van 'Amazing 
 Discoveries' mogen volgens Europese regels maar drie uur per dag hun 
 goederen aanprijzen. RTL 4 (nu tien uur per dag) en RTL 5 (vijftien uur), 
 die een Luxemburgse uitzendlicentie hebben, overschrijden dit aantal uren 
 fors. Dat zou hen een fikse boete kunnen opleveren. Op Veronica zijn de 
 standwerkers zes uur per dag actief, maar die zender, hoewel ook behorend
 tot de Holland Media Groep, heeft een Nederlandse uitzendvergunning.
 Volgens een HMG-woordvoerder heeft Veronica tevoren overlegd met het
 Nederlandse Commissariaat voor de Media. Wat RTL 4 en 5 betreft zegt
 hij: "De organisaties die kooptelevisie uitzenden hebben een eigen
 uitzendvergunning en kopen zendtijd die wij niet vullen. Die drie
 uur, waarover gesproken wordt, geldt wanneer wij zelf dat soort 
 programma's zouden willen uitzenden. Wij menen ons dan ook aan de regels
 te houden".

AANDEELHOUDERS INCASSEREN WINST 'OUDE' RTL 4 S.A.
 
 De aandeelhouders van RTL 4 en RTL 5 zullen de winst van 220 miljoen gulden
 die aan het einde van de zelfstandige RTL-periode over was, incasseren.
 Dat zal echter naar verwachting niet in e e n keer gebeuren, maar 
 gefaseerd. Een besluit daarover moet nog door de aandeelhouders worden
 genomen. De Holland Media Groep, de opvolger van RTL 4 S.A., krijgt geen
 cent. Het Luxemburgse televisieconcern CLT, dat ook aandeelhouder is
 in de nieuwe constructie (met Veronica erbij), profiteert het meest
 van het megadividend. CLT ontvangt ongeveer 88 miljoen gulden.

HITRADIO VERONICA OP AM OOK NA 1-1-1998 ONZEKER?

 Het is nog niet zeker of Veronica na 1-1-1998 op de AM te beluisteren
 blijft. Volgens Unico Glorie beraadt men zich bij Veronica momenteel
 op de vraag of het financieel interessant is om op de Middengolf te
 blijven uitzenden. Het uitzenden op deze frequentieband kost erg veel
 geld en de uitzendingen van HitRadio Veronica hebben nog geen gulden
 opgebracht. Vanaf 1 januari 1998 mag HitRadio Veronica ook via 4 FM
 zenders zijn programma's gaan uitzenden. 

UITGEVERS HEKELEN GEBRUIK SPONSORNAMEN IN VOETBALCOMPETITIES
 
 De uitgevers in de krantenwereld, verenigd in de NUV en de werkgevers
 in de NDP zijn mordicus tegen het verplichte gebruik van PTT-Telecompetie 
 en Amstelcup als namen voor eredivisie en KNVB-beker. De journalisten 
 aangesloten bij de NVJ zijn het ook niet eens met de 'sponsornaamgeving'.
 Het is volgens hun een 'slinkse' manier om de bekendheid van de 
 sponsornaam te verspreiden. De KNVB kwam afgelopen maandag, 
 tijdens de presentatie van het competitieprogramma, met die verplichting.

BBC WORLD MET WERELDOMROEP TV PROGRAMMA'S

 BBC World gaat vanaf 21 juli, elke maandag om 21.30 uur, programma's
 van de tv-afdeling van de Wereldomroep uitzenden in 'Window on Europe'.
 Thema's zijn onder meer wetenschap en menselijk gedrag. BBC World
 is in Nederland te zien via een aantal kabelexploitanten en in heel Europa
 analoog, ongecodeerd via de EutelSat 2F1 (13 graden Oost, 11.617 GHz. 
 Vert. Polarisatie)

HANS LAROES SINDS 1 JULI ADJUNCT HOOFDREDACTEUR NOS JOURNAAL 
 
 Hans Laroes is sinds 1 juli jl. adjunct-hoofdredacteur van het NOS-Journaal.
 Hij was tot die tijd redactiechef. Als adjunct is hij belast met de dagelijkse
 leiding. Laroes (41) was van mei 1988 tot eind 1992 presentator/
 verslaggever van de Haagse redactie van het Journaal. Daarvoor werkte hij bij
 het Utrechts Nieuwsblad, de Provinciale Zeeuwse Courant en het Brabants
 Nieuwsblad. Met de komst van Laroes telt de hoofdredactie drie mensen.
 De andere twee zijn hoofdredacteur Nico Haasbroek en plaatsvervangend
 hoofdredacteur Jan Rodenburg.

AANDEEL DUITSE PRO SIEBEN SUCCESVOL IN EERSTE WEEK
 
 Het aandeel van het nieuwe beursfonds Pro Sieben, een Duitse 
 commerciele tv-omroep, is in de eerste week meteen omhoog 
 geklommen. De stukken, die bij uitgifte 72 mark kostten, gingen 
 kort na opening van de handel op de effectenbeurs van Frankfurt
 van de hand voor 87 mark. Het slot lag op 95 mark. De emissie 
 was liefst vijftig keer overtekend, meer dan een miljoen particuliere 
 beleggers hadden zich aangemeld. Het gevolg daarvan was dat veel 
 kleine beleggers maar enkele tot geen aandelen toegewezen kregen.

KRANTENUITGEVERS KRIJGEN TOT 2000 VRIJSTELLING

 De krantenuitgevers krijgen nog tot het jaar 2000 vrijstelling van
 het verbod om onderling af te spreken hoeveel de abonnemententarieven
 omhoog zullen gaan. Dat is volgens ingewijden het compromis dat 
 minister Wijers (economische zaken) en staatssecretaris Nuis (mediabeleid)
 deze week hebben besloten. Eerder heeft de Tweede Kamer afgedwongen
 dat de kranten tot 2003 vaste kioskprijzen mogen hanteren (verticale
 prijsbinding), opdat er geen concurrentie tussen de verkooppunten
 ontstaat.

VAN GEWEST TOT GEWEST VERHUIST

 De regionale NPS-nieuwsrubriek 'Van gewest tot gewest' verhuist met
 ingang van het winterseizoen van vrijdag 19.30 uur naar zondag 18.30
 uur. De wijziging is nodig omdat de VARA ook op vrijdag de actuele
 praatshow 'B & W' gaat uitzenden. Verhuizing naar de zaterdagavond,
 waarop was gerekend, kan niet doorgaan omdat de VARA dan haar 
 consumentenrubriek 'Kassa' wil brengen. De redacteuren van het op één
 na oudste programma van de Nederlandse televisie - alleen het Journaal 
 bestaat langer - zijn ietwat teleurgesteld. De redactie heeft zich toch 
 noodgedwongen bij de beslissing neergelegd.

DMX VRIJDAG GESTOPT: XTRA MUSIC HET VERVOLG?

Afgelopen vrijdagmorgen zijn de uitzendingen van alle DMX 
zenders zowel in ADR als in MPEG2 in de diverse digitale 
boeketten stopgezet. Een DMX abonnement kostte geld, 
maar verrekende nooit één cent met abonnees buiten Duitsland. 
Nadat 6 maanden geleden DMX US haar belangen in DMX 
Europe overdeed bleek DMX Europe alleen bezig te zijn met 
overleven. XTRA Music Ltd. heeft nu aangekondigd dat het bedrijf
vanaf september de diensten overneemt op de ADR transponders
van DMX op de ASTRA satelliet. De 6 weken overbruggingstijd
is nodig om technische voorbereidingen te kunnen treffen
voor het opstarten van de nieuwe dienst. In het Duitse DF-1 (Kirch)
pakket zijn de DMX kanalen ingevuld door Music Choice Europe (MC Europe),
dat een soortgelijk pakket biedt.

ENGELSE BLOOMBERG TV ANALOOG ONGECODEERD OP ASTRA 1A

Afgelopen donderdag is Bloomberg Information TV (te zien op een klein aantal kabelnetten
in Nederland) gestart met uitzenden op ASTRA Transponder 11 (11,362 Hor. Polarisatie,
geluid op 7.02 & 7.20 MHz. Het gaat om de Britse versie, en de uitzendingen zijn analoog 
EN ongecodeerd. Bloomberg TV is een zender met rechtsboven een venster waarin een 
TV programma gebracht wordt, en links en onder in het beeld is allerlei informatie continu
te lezen, zoals het laatste nieuws, beurskoersen en het weer. Eerder werd een 2e
programma van de Duitse betaal TV zender Premiere verwacht op de transponder.
Met de komst van Bloomberg TV heeft een bezitter van een analoge (draaibare)
ontvangstset de beschikking over een groot aantal nieuws- en business TV zenders:
BBC World (Engels), CNBC (Engels), CNN (Engels), EBN (Engels en ged. Duits), 
EuroNews (Engels, Duits, Spaans en Italiaans), N-TV (Duits), en nu dus ook 
Bloomberg TV (Engels).

AMSTERDAMSE PIRAAT UIT DE LUCHT GEHAALD

Afgelopen week is in Amsterdam de illegale zender Dance FM
uit de lucht gehaald door de Rijksdienst voor Communicatie.
De zender was in de hele regio te beluisteren op FM 96.4 MHz.
dankzij een vermogen van 100 tot 150 Watt. De zender stond
in het centrum van Amsterdam.

Met dank aan: Herman van Beek
======================================================
DutchMedia is gratis en voor persoonlijk gebruik. 

(Stukken uit) DutchMedia mogen/mag op geen enkele wijze herverspreid 
worden in welke vorm dan ook, zonder uitdrukkelijke toestemming
en overeenstemming van de redactie (David de Jong).

Bijdragen zijn altijd welkom op dutchm@dds.nl
bij plaatsing wordt altijd de bron vermeld.

DutchMedia wordt mede mogelijk gemaakt dankzij TELE-satellit,
Europa's Grootste Satelliet tijdschrift.

Het archief van DutchMedia vind je op
http://www.TELE-satellit.com/listserver/tags1/dutchmedia

Meer mailinglijsten over media en satelliet ontvangst 
vind je op http://www.TELE-satellit.com
-----
DutchMedia is free and for personal use. 

(Articles from) DutchMedia can NOT be re-destributed in any
kind, without the permission and agreement of the
editorial staff (David de Jong).

Contributions are always welcome at dutchm@dds.nl
A published contribution will always contain the source.
----
De redactie van DutchMedia aanvaardt geen enkele 
aansprakelijkheid voor de juistheid van de hier geboden 
informatie en eventuele schade veroorzaakt door deze informatie.
----
 David de Jong, 1997.
=====================================================



[Other mailing lists|Sponsored by TELE-satellit]